چشمه های آب معدنی شهر سرعین

ابگرم گاومیش گلی سرعین

ابگرم گاومیش گلی سرعین


سرعین؛ شهر چشمه های آب گرم:

چشمه‌‌های آب گرم فراوانی در جای جای کشورمان ایران وجود دارد؛ ولی اسم چشمه آب گرم که می‌آید اکثرمان یاد سرعین می‌افتیم. از مهم‌ترین علت هایی که سبب رونق صنعت گردشگری، تکامل بهترین هتل‌های اردبیل و پیشرفت در کیفیت رستوران‌هایش شده، وجود چشمه های آب گرم سرعین است که شهرت جهانی دارند. سرعین به علت وجود این چشمه‌های آب گرم جوشان یکی از مراکز مهم گردشگری ایران است هر ساله گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به سمت خود می کشاند. وجود همین چشمه‌های با ارزش، دلیل نام‌گذاری این شهر به سرعین شده‌ است؛ سرعین در لغت به‌ معنای سرچشمه است. خاصیت درمانی مواد معدنی این چشمه‌ها، سرعین را به مرکز توریست-درمانی اردبیل تبدیل کرده است تاریخ استفاده از آب گرم به هزاران سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. به طور معمول دمای آب گرم‌ سرعین به 43 درجه و بالای آن می‌رسد و دارای مواد معدنی بی‌کربنات، کلسیم، منیزیم و سدیم می‌باشند. وجود بعضی از عکس‌های قدیمی گویای این قضیه است که در دهه چهل از چشمه‌های دره لر سویی و یا گاومیش ‌گلی سرعین استفاده می‌کردند. از دهه 70 به بعد با توجه به پیشرفت صنعت گردشگری چشمه‌های آب گرم سرعین هم به نقطه ای محبوب برای سفر های تابستانی تبدیل شد. از آنجا که شهر سرعین در جوار کوه‌های سبلان قرار دارد، دمای هوا در اکثر روز های سال به جز زمستان ملایم و مطبوع است. خاصیت های درمانی چشمه‌های آب گرم سرعین مانند تسکین دهنده ای طبیعی برای دردهای پوستی و عضلانی عمل می‌کنند. چشمه های آب گرم سرعین می توانند از خیلی از نارسایی‌های  قلبی و عروقی پیشگیری کنند و در آب درمانی بیماری‌های زیادی موثر هستند. همچنین تحقیقات نشان داده که استفاده از آبگرم برای کسانی که عضوی از بدنشان بی‌تحرک مانده، همانند دستگاه‌های فیزیوتراپی سبب گردش خون و بهتر شدن آن عضو می‌گردد. تعداد آبگرم‌های سرعین به بیش از ۲۰ چشمه می‌رسد که به امکانات رفاهی بسیاری مجهز هستند. در این مقاله به معرفی سه چشمه آب گرم معروف شهر سرعین می‌پردازیم. از خاصیت های درمانی آن‌ها گرفته تا امکانات موجود در هر کدام از مجموعه‌های آب ‌درمانی این شهر را بررسی می کنیم. پس این مقاله را دنبال کنید  تا علاوه بر آشنایی با خاصیت های درمانی این چشمه‌های آب گرم، بتوانید مناسب با معیارهای خود بهترین مجموعه را برای سفرهای احتمالی‌تان در آینده انتخاب کنید.

آب گرم معدنی گاومیش گلی:

بزرگترین و پرآب ‌ترین چشمه آب گرم ایران و همینطور یکی از چشمه‌های قدیمی و اصلی سرعین، گاومیش گلی است هرچند بعد از قینجره مشگین شهر گرمترین آب معدنی ایران هم می باشد. این چشمه آب گرم معدنی در قسمت مرکزی شهر سرعین قرار گرفته است و آب آن همیشه می جوشد به علت دارا بودن مواد معدنی مانند آنیون‌های کربنات، بی‌کربنات، کلروره، سولفات و کاتیون‌های کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم، طعم ترش و بوی خاصی دارد و آب آن نیز بی ‌رنگ است. به گفته محلی های این منطقه اینطور معروف شده است که این چشمه آب گرم به خاطر تجمع گاوهایی که برای استراحت دور چشمه جمع می شدند و گاهی وقت ها هم در آن آب‌تنی می‌کردند، اسمش را گاومیش گلی گذاشته‌اند. گاومیش گلی، استخر سقف باز است به مساحت ۴۰۰ متر. ۱۷ دوش سرد و گرم دارد و دمای آبش به ۴۶ درجه می‌رسد. این چشمه معدنی آب گرم تقریبا ظرفیت جمعیتی 200 نفری را دارد. استراحت در این استخر، برای درمان بیماری‌های عمومی مثل سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی)، بیماری‌های زنان (گرفتاری‌های رحمی) مسائل خنازیر و نارسایی‌های قلبی و عروقی خیلی مفید است تا درنهایت، تقویت قوای جسمانی بدن شما را به همراه بیاورد. از دیگر خاصیت های این آب گرم می‌ توان به تنظیم عملکرد غدد در بانوان، نابود کردن و محو کردن جای زخم یا بریدگی و لکه های پوستی و بسیاری خواص ریز و درشت دیگر اشاره کرد.به طور کلی، استخر های آب گرم سرعین و در پی آن، فعالیت آبدرمانی در سرعین، این قابلیت را دارد که مرهمی باشد بر دردها و گرفتگی‌های عضلانی، مشکلات ستون فقرات و مهره‌های گردن، بیماری‌های پوستی و در آخر، از بین برندگیِ قارچ‌های پوستی. در آخر خوب است بدانید که این آب‌گرم برخلاف سایر مجتمع‌های آب گرم سرعین، سقف باز است و متاسفانه به دلیل قدیمی بودن و عدم رسیدگی به آن، امکانات رفاهی خاصی ندارد و به نوعی ارزانترین ورودی را نیز دارد و کاملاً سنتی اداره می شود.

ابگرم گاومیش گلی سرعین
ابگرم گاومیش گلی سرعین

آب گرم معدنی پهن لو:

آبگرم پهن لو در شرقی‌ترین نقطه شهر سرعین و ۴۰۰ متری از مرکز شهر واقع شده و رنگ آب در این چشمه آب گرم مایل به سبز است و به صورت دائم جوش و خروشمی کند. ولی کمی هم حالت نیمه اسیدی دارد. آبگرمی کوچک است و ظرفیت 50 نفر را دارد ولی بسیار تمیز و دلچسب است آب آن تقریباً داغ است و نزدیک 44 درجه گرما دارد. آبی که در حوض این آب گرم جمع می شود سبب بهتر شدن عملکرد دستگاه گردش خون شده و مویرگها و عروق پوستی را باز کرده و خون زیر پوست رااز بین می برد. که باعث سرخ و سفیدی صورت شده و زیبائی و طراوت خاصی به چهره شما می بخشد که به نوعی جایگزین محصولات زیبایی می شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از سرچشمه اصلی آب گرم پهن لو تنها برای آقایان مجاز می‌باشد. اگر شما می خواهید راهی آبتنی خانوادگی در میان آب‌های معدنی شوید، باید از مراجعه به این مجتمع خودداری کنید.

آبدرمانی پهنلو (ارشاد) سرعین
آبدرمانی پهنلو (ارشاد) سرعین

آب گرم معدنی ساری سو:

آبگرم ساری سو در مرکز شهر سرعین قرار دارد. این مجموعه از یک استخر به ابعاد ۴۲ متر تشکیل شده و دمای آب آن ۴۵ درجه سانتی‌گراد با سرعت ۶ لیتر در ثانیه که از دل زمین می‌جوشد. چشمه آب گرم ساری سو به دلیل رسوب مواد معدنی در سنگ های اطراف آن به رنگ زرد به این نام هم شناخته می شود.  ( ساری در زبان ترکی یعنی زرد رنگ  و سو یعنی آب ) البته رنگ این آب سبز پسته ای است و برای درمان آماس و تورم و درد مفاصل و تمدد اعصاب مناسب است و این استخر سنتی نیز می باشد. نکته جالب این است که آب گرم در روزها مخصوص آقایان و شب ها در اختیار خانم ها است و سال ها است که این نظم رعایت شده است و بانوان تا نیمه شب در این استخر استراحت می کنند و لذت می برند. این آب گرم سرعین در انتهای خیابان ولیعصر در کنار میدان ساری سو قرار دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید:09144503466