چشمه های آب معدنی سرعین و خواص انها

چشمه های آب معدنی سرعین و خواص انها

چشمه های آب معدنی سرعین و خواص انها


 

 

حتما تا به حال اسم چشمه های آبگرم سرعین به گوشتان خورده است ، آوازه این آبگرم ها به صورتی زبان زد خاص و عام شده است که اکنون از سر تا سر دنیا برای رزرو استخر اختصاصی در سرعین تلاش میکنند.

شهری بی ادعا با مساحتی حدود 400 هکتار در محدوده 28 کیلومتری مرکز استان و فاصله 619 کیلومتری از تبریز، که دارای مهمترین منبع اقتصادی استان میباشد.

چشمه های آب معدنی سرعین و خواص انها

چشمه های آب معدنی سرعین و خواص انها

چیزی که مشهود و روشن است ، این است که این شهرت فقط به دلیل مفرح بودن شهر سرعین و خوش آب و هوا بودن و داشتنت چند استخر نیست ، بلکه این شهرت میتواند به دلایل مختلفی باشد؛

یکی از این دلایل که یقینا سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است ، درمانی بودن آبگرم های سرعین میباشد.

چشمه های آبگرمی که از خواص درمانی آنها در سر تا سر دنیا بسیار نوشته اند و صحبت میکنند و هنوزهم که هنوز هست آزمایشات مختلفی روی این آب انجام میشود.

چشمه های آبگرم سرعین که با دما ، خاصیت و ویژگی های درمانی خاصی که از دل زمین میجوشند، باعث جذب هرساله هزاران مسافر میشوند.

شاید اسم چشمه های زیادی را در شهر سرعین شنیده باشید . ولی تمام این چشمه ها و استخرهای روباز و سرپوشیده از دو چشمه اصلی سرچشمه میگیرند که یکی آبگرم گاومیش گلی و پهنو میباشند.

چشمه گاومیش گلی با 65 لیتر در ثانیه و درجه حرارت 45 درجه سانتیگراد و چشمه پهنو با 35 لیتر در ثانیه و 47 لیتر درجه سانتیگراد از شرایط متفاوت و خاصی نسبت به دیگر چشمه هایی همچون آبگرم قهوه سویی ، سبلان سرعین ، بش باجیلار (پنج خواهران) ،آبگرم ژنرال و…. دارد.

البته در انتهای مقاله به برخی از این چشمه خواهیم پرداخت.

دامنه های کوه سبلان بیش از سه هزار چشمه آب اشامیدنی ، 80  چشمه آبگرم و 50 جشمه آب سرد دارد که هرکدام برای خود داروخانه ای با درمان های متفاوتی هستند .

شهرستان سرعین با داشتن 40 چشمه آبگرم و موثر برای درمان برخی از بیماری های خاص و… مقام سوم دنیا را به خود اختصاص داده است ، تا زا این حیث یکی دیگر از افتخارات سرزمین مان ایران باشد.

این شهرستان به دلیل صفاتی که در بالا به آنها پرداختیم به عنوان شهر چشمه های آبگرم ایران به محسوب شده است . که الحق لقبی برازنده برای این شهر و شهرستان هست.

عزیزانی که تا به حال به شهرستان سرعین سفر کرده اند همیشه میدانند که استخرها و آبگرم های زیادی در این شهر وجود دارد که در حال خدمات رسانی به مسافران و گردشگران هستند ، این اتفاق باعث سردرگمی مسافران شده و باعث روبرو شدن مخاطبان با موجی از تبلیغات گشته است .

سایت سرعین پول با ارائه بهترین پیشنهاد ها برای رزرو استخر اختصاصی در سرعین خدمت گزار شماست و اکنون به شرایط و امکانات و وجه تمایز برخی از مراکز خدمات دهی میپردازیم:

آبگرم ژنرال :

این چشمه که یکی از معروف ترین و پر امکانات ترین چشمه های سرعین به شمار میرود مانند دیگر چشمه های سرعین در کف دره قرار گرفته است که از ویژگی های خوبی برخوردار است:

این آبگرم با دبی 6 لیتر در ثانیه از ورودی آب خوبی برخوردار است که این ورودی بالا به تمیزی و گردش بالای آب در استخر کمک میکند لذا میتواند فضای مطلوبی را برای مخاطبان خود ایجاد کند.

دمای این چشمه در حوض استخر 43 درجه سانتی گراد است که در این دما واقعا دمای زیادی است و میتواند حس خوبی را به مخاطب و مسافرای عزیز انتقال دهد.

بیرنگ بودن آب چشمه ژنرال یکی از ویژگی های منتحصر به فرد این چشمه نسبت به دیگر چشمه ها هست ، چون اکثر چشمه رنگی کدر را به خود گرفته اند و این به دلیل نوع مواد معدنی این اب است .

مزه آب این چشمه کمی ترش مزه است ، البته این ترش مزگی زنندگی ندارد ، بلکه برعکس آنکه شما تصور میکنید باعث خاص بودن این آب شده است.

آنیونهای تشکیل دهنده این آبگرم پرطرفدار در سرعین از بی کربنات ، کلرور ، سولفات و کاتیونهای آن سدیم ، کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم می باشد.

با توجه به اطلاعات بالا میتوان گفت که آبگرم ژنرال بیشتر برای تسکین دردهای عضلانی و رفع روماتیسم استفاده میشود.

آبگرم پهنلو ( ارشاد )

این آبگرم نیز مثل آبگرم ژنرال از معروفترین و طبیعی ترین آبگرم های شرهستان سرعین میباشد که از شهرت بسیار زیادی در بین گردشگران و حتی خود هم شهریان سرعین برخوردار است.

این آّبگرم در شمالی ترین نقطه شهر سرعین قرار گرفته است ، این موقعیت مکانی خود یکی از دلالیل خاص بودن این آبگرم هست.

یکی دیگر از صفت های این آبگرم جوشان بودن این آب است که به معنای دمای بالای این اب است.

آبدهی این جشمه خاص سرعین 1.8 لیتر در ثانیه به صورت دائمی است و دمای آن در داخل حوض به 37 درجه سانتی گراد میرسد.  این آب حالت نیمه اسیدی دارد و مایل به رنگ سبز است .

آنیونها و کاتیونهای مهم این آبگرم کلرور ، سولفات ، سدیم و پتاسیم میباشد.

از آب این چشمه برای درمان بیماری های عمومی و تسکین اعصاب و دردهای مفصلی ، روماتیسم ، دیسک کمر و دیسک گردن استفاده میشود.

البته در شهر سرعین آبگرم های زیاد دیگری نیز وجود دارد که ما در این مقاله به بردن نام آنها کفایت میکنیم:

آبگرم قهوه سویی :

آب بسیار گرمی دارد ، تسکین دردهای مفصلی است و حمام کردن در آن ایجاد حس خوب و آرامش را برای مخاطب به همراه دارد.

آبگرم سبلان سرعین:

آبی ترش مزه و کمی بو دار ، که برای درمان رماتیسم ، مفاصل و ارامخش اعصاب به شمار میرود.

آبگرم بش باجیلار (پنج خواهران)

آبگرم معروفی که برای درمان بیماریهای عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده میشود که دارای آب کمی تیره و مزه کمی ترش است و برای درمان بیماری های سیستم حرکتی ( دست و پا ) و اعصاب استفاده میشود.

آبگرم گوز سویی ( آب چشم )

این چشمه از جملات چشمه های اسیدی به شمار میرود و مزه آن تقریبا گش مزه و بی بو است.

از اسم این آبگرم میتوان فهمید که این آبگرم برای درمان بیماری های چشمی استفاده میشود.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید:09144503466