پیشینه و ویژگی های آب گرم دهلران

پیشینه و ویژگی های آب گرم دهلران

پیشینه و ویژگی های آب گرم دهلران


پیشینه و ویژگی های آب گرم دهلران

در دست نوشته های قدیم تاریخی به بعضی از چشمه های معروف آب گرم در شهر های اسلامی و خاصیت های شفا بخشی آنها اشاره شده است، اما شهر دهلران به دلیل اوضاع نا بسامان آب و هوایی و اقلیمی و همچنین نبودن بر سر راه کاروان ها ،عملاً شهرت نداشته است  بنابراین.می توان گفت یکی از دلیل های مهم پیدایش شهر دهلران در این ناحیه، وجود چشمه آب گرم است که چون مرکزی تعدادی از مردم مهاجر مقیم رشته کوه زاگرس را به سمت خود کشانده و موجب ایجاد قومیتی از مردم در این ناحیه شده است. با این حال چشمه‌های آب گرم دهلران از خاص ترین چشمه های طبیعی کشور و حتی خاورمیانه و نقطه‌ی تلقی در گردشگری است.

چشمه‌های آب گرم دهلران به علت مهم بودن آن‌ها، در سال 1355 به عنوان اثر طبیعی ملی سازمان حفظ محیط زیست ایران ثبت شده است. این چشمه آب گرم معدنی با دمای حدود 50 درجه سانتیگراد دارای چشمه های بهداشتی آب گرم و استخرهای لجن درمانی است که اهمیت درمانی  ویژه ای دارد. آب این چشمه ها در هنگام روز به علت انعکاس نورخورشید به شکل هفت رنگ خود را جلوه می کند. این تغییر رنگ روزانه چشمه آب گرم به شکل یک ضرب المثل محلی در آمده که می گویند کسانی که دارای ماهیت نیستند مانند آب گرم دهلران  هر روز به چند رنگ تغییر می کنند اما تاکنون تحقیقات علمی و سراسری در مورد این تغییر رنگ صورت نگرفته است. اکثر وقت ها به ویژه در جو معتدل بوی گوگرد این چشمه ها فضای شهر را پر می کند و جریان این آب درجنوب غربی دهلران قسمت شوره زاری را به وجود آورده که مملو ازگیاهان گزاست.

پیشینه و ویژگی های آب گرم دهلران

پیشینه و ویژگی های آب گرم دهلران

خواص درمانی آب گرم دهلران:

این چشمه منحصر به فرد، خاصیت های زیادی در آب درمانی، کشتن میکروب‌،‌ مقابله با مریضی های پوستی و قارچ دارد. تحقیقات علمی ثابت می کند که چشمه‌های آب گرم دهلران از نوع فسیلی هستند که بر اثر جوشش و وجود منابع نفت و گاز در زیر زمین به وجود آمده اند. خاصیت های طبیعی و گوگردی آب گرم چشمه‌ها باعث شده که هر سال هزاران  گردشگر از بخش های مختلف ایران برای شستشو بدن و آب تنی، چشمه‌های آبگرم دهلران را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.از خاصیت های درمانی دیگر این چشمه می توان به درمان رماتیسم، حساسیت، دمل، زخم ها وهمینطور شکستگی استخوان و کوفتگی بدن اشاره کرد. ولی افرادی که به ناراحتی های قلبی دچار هستند به دلیل گوگرد زیاد در منطقه باید ازچشمه ها دوری کنند.

پیشینه و ویژگی های آب گرم دهلران

پیشینه و ویژگی های آب گرم دهلران

موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی به آب گرم دهلران:

در فاصله  5 کیلومتری شمال شرقی دهلران ناحیه ای وجود دارد که مجموعه آثار طبیعی و ملی دهلران مشهور است. این مجموعه از 3 بخش چشمه‌های آب گرم، چشمه‌های قیر و غار خفاش به وجود آمده است. با وجود عبور جاده اصلی دهلران، اندیمشک از جنوب ناحیه و همچنین قرار گرفتن شهر دهلران در این بخش بیشتر راه‌های ورودی از این جاده منشعب می‌شود. پر اهمیت ترین راه ارتباطی آثار طبیعی ملی دهلران، راه آسفالت شهر دهلران به تاسیسات چشمه‌های آب گرم شهرداری دهلران موجود در غرب منطقه است که به چشمه‌های آب گرم و غار خفاش می رسد. راه های ارتباطی دیگر، فرعی و خاکی می باشند که پر اهمیت ترین آنها شامل جاده دهلران، چشمه‌های قیر که در بخش جنوب شرقی ناحیه واقع است. چشمه های آب گرم با خاصیت های درمانی و گوگردی در 3 کیلومتری  شهر دهلران در دامنه سیاه کوه و در مجاورت غار خفاش قراردارد.

سایت سرعین پول اولین سایت تخصصی آنلاین رزرو استخر خانوادگی در سرعین، رزرو استخر خصوصی دونفره در سرعین، خرید بلیط آبگرم در سرعین می باشد که برای راحتی و سهولت در رزرو و خرید مجموعه خود گام موثری در این بین برداشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید:09144503466