تعاریف چشمه آب گرم

حمام های آب گرم معدنی

حمام های آب گرم معدنی


چشمه آب گرم محلی می باشد که به طور مستمر آب داغ از زمین بیرون می آید. میزان زیاد املاح معدنی حلال در آب باعث می شود برخی از این چشمه‌های آب گرم شهرت پیدا کنند و تعدادی از مردم از آن‌ها برای آب درمانی استفاده کنند. علت داغ بودن آب اکثر چشمه‌های آب گرم، تماس آب با املاح و مواد زیر زمینی است بنابراین با آمیخته شدن و تراکنش این مواد، آب گرم می‌شود و در مغایرت با آنچه که در میان عام رایج است که دمای بالای آب به علت مواد مذاب درون زمین است، این گونه از آب گرم تنها در مجاورت آتشفشان‌ها پیدا می‌شود.

تعاریف چشمه آب گرم

تعاریف چشمه آب گرم

تعاریف چشمه آب گرم

برای چشمه آب گرم تعریف های گوناگونی گفته شده است:

. هر گونه چشمه‌ ای که به وسیله نیروی زمین‌ گرمایی گرم شود.

. هر گونه چشمه‌ای که دمای آب آن از گرمای محیط بیشتر باشد.

. چشمه‌ طبیعی که دمای آب آن از دمای بدن (۳۷٫۵ درجه) بیشتر باشد.

. چشمه‌ای طبیعی که دمای آن از ۲۱٫۱ درجه بالاتر باشد.

حمام های آب گرم معدنی

گرمای طبیعی آب چشمه‌های آب گرم، انسان های قدیم را تشویق به استفاده از این آب ها در گرمابه‌ها کرد. در کشورمان و بخشی از منطقه خاورمیانه بنا کردن این‌ نوع گرمابه‌های بدون ‌نیاز به سوخت، در کنار چشمه‌های آب گرم روستا های و شهر های در مجاورت آن ها رایج بوده است.

حمام های آب گرم معدنی

حمام های آب گرم معدنی

 

چشمه آب گرم در زبان های مختلف

آب گرم در گویش های مختلف فارسی « آبگرمه »، « گرماب »، « گرم او »، « آب گرمَک »، در آذربایجانی « ایسّی‌سو » ( ایسّی به معنی گرم و سو به معنی آب ) می‌ گویند. در زبان کردی « گَرو »، « گرمو »، یا « گراو »؛ و در زبان اراکی « گَرّو »؛ چشمه های آب گرم‌ دارای نمک را در فارسی « آب شور »، « شوراب »، « آب زاغی »، « چشمه زاغی »، و در زبان آذربایجانی « زی سُو »، و « شور سو ». « زاغ » و « زی »، اشکال فارسی « زاج » هستند و آن سولفات اضافه بر آلومینیم با یک فلز دیگر است. چشمه های آب گرم‌ دارای مقادیر گوگرد « آب گوگردی »، « آب کبریتی » یا « گنداب »، « گَنَدو »، « گنده چشمه »، « آب گندو »، « گِنَو »، از « گِن » صورت دیگر « گَند » و « اَو » به معنی آب خوانده می شوند. بعضی چشمه های آب‌ معدنی را بر اساس رنگ آن ها خوانده می شوند، مثل « آب سیاه » یا « سیه‌چشمه »، اسم گذاری بعضی از چشمه‌های دیگر با نگاه به خواص درمانی آن ها شکل گرفته است، مثل « آب شفا » یا « چشمه‌ شفا »، « آب اندرمان »، « درمان آب » و « چشمه حکیم ». نمونه هایی دیگر از این چشمه‌های آب گرم معدنی بر اساس اختصاص یا اشتهار به تسکین یک مریضی خاص اسم گذاری شده اند، از قبیل چشمه‌های « آب کچلی »، « حوض کچلی »، « آب قولنج »، « گرو-گراب »، « آب مفاصل »، « قوتور سویی » ( قوتور = جرب ) و « آب زردابا » که آب آن را برای شفای بیماری زردی موثر می دانند.

سایت سرعین پول اولین سایت تخصصی آنلاین رزرو استخر خانوادگی در سرعین، رزرو استخر خصوصی دونفره در سرعین، خرید بلیط آبگرم در سرعین می باشد که برای راحتی و سهولت در رزرو و خرید مجموعه خود گام موثری در این بین برداشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید:09144503466